maandag 15 januari 2018

Israelische soldaten schieten student dood

Israelische soldaten hebben maandag opnieuw een Palestijn doodgeschoten. Het was de 28-
jarige Ahmed 'Abd al-Jabr Mohammed Salim uit het dorp Jayous ten oosten van Qalqiliya op de Westoever. Ooggetuigen zeiden dat Salim van ongeveer 20 meter in zijn hoofd werd geschoten. Hij overleed enkele minuten later.

Het schot werd afgevuurd tijdens ongeregeldheden in het dorp die door de correspondent van Ma'an News als ''licht'' werden omschreven. De militairen vuurden desondanks onder meer ook met scherpe munitie. Haaretz citeert een woordvoerder van het leger die zegt dat de soldaten met stenen werden bekogeld. Een ambulance die hulp wilde bieden mocht niet doorrijden van de militairen en werd beschoten met traangas.
Ahmed Salim had tot verleden jaar drie jaar in Israelische gevangenissen doorgebracht. Hij was een student van de ''Open universiteit van al Quds in Qalqiliya. Names het Democratisch Front was hij secretaris van de studentenorganisatie.

3 opmerkingen:

Elisabeth de Boer zei

Hoe houd je dit nog vol, Maarten-Jan. Ik heb grote bewondering voor de manier waarop je een vasthoudend een situatie documenteert die van kwaad tot wanhopig gaat. Zelfs de artikelen in Haaretz zijn tegenwoordig van een kaliber waarvan ik denk: Is dat land collectief zijn verstand en zijn geweten verloren? Abbas is een anti-Semiet, omdat hij de Oslo akkoorden als voorbij beschouwt, een smokkeltunnel die van Gaza naar Egypte voert is opeens een 'attack tunnel'...

Abu Pessoptimist zei

Elisabeth,
Het is een verslaving, denk ik. Niemand in Nederland doet dit op deze manier (al lijkt The Rights Forum er op dit moment wel een beetje op). Ik vind dat er een plaats moet zijn waar je het een beetje kunt bijhouden, de pers doet dat al jaren niet meer. Maar ik probeer wel zakelijk en kort te schrijven, ik moet nl nog steeds afstuderen, mijn scriptie is nog steeds niet helemaal af. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het van kwaad tot reddeloos, of hoe je het noemen wilt, gaat. Het is wel een toer om uit te maken of, en hoe, je sommige ontwikkelingen kan vangen in een groter perspectief, want alle zaken melden (zoals Abbas is een antisemiet en dat verhaal van die tunnel, dat gaat gewoon niet meer).

Anoniem zei

Zandneger die Jood met rotsblok wil doodgooien moet dit met de dood bekopen. Huhuhu.

Karma is a bitch.

Het is een verslaving, denk ik.

Ja, jouw jodenhaat is een verslaving en wel omdat je net zo spoort als je icoon, Adolf

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...