woensdag 15 februari 2012

Tekort aan diesel legt centrale van Gaza stil

De centrale van Gaza


 De elektriciteitscentrale van Gaza, die voorziet in ongeveer tweederde van de behoefte van de Gaza-strook, is woensdag volledig stilgelegd als gevolg van een gebrek aan brandstof. De centrale heeft ongeveer 600.000 liter diesel per dag nodig om te kunnen draaien, maar volgens het Palestijnse Centrum voor de Mensenrechten (PCHR) is sinds vrijdag niet neer dan  340.000 liter uit Egypte gearriveerd.
Het stilleggen van de centrale betekent dat de 1,7 inwoners van de Gaza-stook niet meer dan zes uur per dag stroom kunnen verwachten, zo waarschuwde de energiemaatschappij. Dinsdag was al bekend geworden het wegpompen van rioolwater is gestopt en dat de druk op de waterleiding is verminderd doordat ook de pompen die daarvoor verantwoordelijk zijn, zijn stilgelegd. Nu komt ook het transport in gevaar, omdat benzinepompen maar een deel van de tijd werken. Het persbureau AFP  haalde bovendien een woordvoerder van het ministerie van gezondheid aan, Ashraf al-Qader, die waarschuwde dat de situatie ook de levens van ziekenhuispatiënten, vooral zij die nierdialyse nodig hebben of patiënten van de intensive care,  in gevaar brengt. 
Over de redenen van het tekort zijn de meningen verdeeld. Een woordvoerder van de energiemaatschappij, Ahmad Abu al-Amrin, wees beschuldigend naar Israel. Anderen meldden dat het tekort te wijten zou zijn aan een plotselinge strengheid van de Egyptische autoriteiten die de stroom die gewoonlijk door de tunnels bij de Egyptische grens naar binnen kwam, hebben gestopt. Weer anderen verweten de Hamas-regering dat zij geen enkel alternatief plan heeft opgesteld voor de bevoorrading van de centrale, die de laatste tijd geheel afhankelijk was van de bevoorrading door de tunnels.Gaza's premier, Ismail Haniyye, heeft een beroep op Egypte gedaan het probleem op te lossen. De regering liet zich niet uit over de oorzaken van de crisis.     
 Israel heeft de pijpleiding waardoor brandstof naar Gaza kon worden geleverd in 2010 afgesloten. Israel levert echter nog wel een deel van de elektriciteit van Gaza.

17 opmerkingen:

ben horsmans zei

Tja, dat heb je met die Egyptenaren, niet betrouwbaar, laten zomaar hun moslimbroeders in Gaza verrekken, dat zal Allah niet leuk vinden.

Wel erg makkelijk en doorzichtig om Israel weer de schuld te geven, gelukkig trappen we daar niet in.

Abu Pessoptimist zei

Gelukkig is Israel wel hardstikke betrouwbaar: van die kant hoeft Gaza geen druppel diesel te verwachten.

Herman zei

Vreselijk deze situatie!
De gevoelloze reactie van Ben Horsmans doet me ook zeer :(

Chsangfeng zei

@ Tussen Ben's kop en z'n hart zit kennelijk geen verbinding.

Anoniem zei

@ Chsangfeng:

Tussen de vinger van Abu en de Grote Censuurknop is echter ook een zeer intieme soepel lopende verbinding, tjonge wat een laffe censuurhonden zijn jullie.

Nu weet ik ook meteen dat dat palestijnen volk ook niet deugt, hahahahhaha

Abu Pessoptimist zei

Tsjonge wat een metafysische tekst. De Grote Censuurknop, met hoofdletters nog wel. Het moet ook wel een soort bovenaards ingrijpen zijn geweest, want mijn vinger heeft niets tegengehouden. Ik weet van niks. Zoals ik ook niet weet wie zich hier in anonimiteit hult.

ben horsmans zei

Qua achterbaksheid stoten jullie Anja Meulenbelt bijna van de troon. Ze heeft vergeefs geprobeerd haar Grote Censuurknop nog binnen de garantietermijn in te ruilen wegens overmatige slijtage !

Gelukkig tuinde het electronicabedrijf er niet in.

Abu Pessoptimist zei

Zo is het wel een beetje genoeg, Ben H. Ik houd er niet van reacties tegen te houden, maar er is een grens. Argumenten zijn welkom,zelfs al ze niet deugen, maar schelden niet. Dus tot hier en niet verder.

heersende Kafir zei

Kun je dan ook even je medestanders corrigeren als ze met achterbakse laffe en beledigende teksten komen, dat zou wel zo netjes zijn. Je weet donders goed hoe ook kameraad Meulenbelt iedereen wegcensureerde als Meulenbelt discussies dreigde te verliezen. Verder was ze ook erg goed in achterbaks natrappen.

Anoniem zei

Kunnen ze niet meer bij Anja Meulenbelt terecht komen ze hier de boel verzieken. Abu, houdt die rommel maar tegen. Daar zit ik niet op te wachten.

Corrie

heersende Kafir zei

Abu = Corrie, ik kom niet meer bij van het lachen, binnen 4 minuten heeft "Corrie" gereageerd op mijn tekst!!

Dit is wel erg dom en doorzichtig , lieve Abu!!

Abu Pessoptimist zei

Achterbaks, laf en beledigend? Heersende ongelovige daar moet ik wel even over nadenken. Ik heb sterk de indruk dat dat wel meevalt. Er worden toch niet zo vaak van die insinuaties gebezigd als jij nu richting Anja Meulenbelt doet.
Corrie, je hebt gelijk. Dit ga ik tegenhouden. Net als Anja. Netzomin als zij omdat ik de discussie dreig te verliezen, maar omdat dit alleen maar gescheld en getier is en dus saai en zonde van de ruimte en de tijd. DIT IS HET ENIGE CRITERIUM: ARGUMENTEER! En anders kom je er niet in.

Abu Pessoptimist zei

En hoezo dom en doorzichtig? Corrie is Corrie en Abu ben ik zelf. Soms gaat het snel, hier op deze site. Alleen wat ik zelf onderteken heb ik ook zelf geschreven. Maar dit was wel de laatste keer dat je er op deze manier door kwam, Kafir.

Anoniem zei

heersende Kafir, Ik ben een vrouw en voor zover ik weet is Abu een man. Ik had jou verhaal nog niet eens gelezen toen ik mijn reactie gaf. En over achterbakse en beledigende teksten, kijk eerst eens naar jezelf.
Hier nog een link over de Israelische gevangenissen voor ben horsmans waar hij wel naar toe zou willen gaan.
http://eindpunt.blogspot.com/2012/01/israel-martelt-en-wij-kijken-weg.html

Corrie

Anoniem zei

Voor ben hosmans.
De Israelische geheime dienst Shabak foltert
http://www.tlaxcala-int.org/article.asp?reference=6819

Corrie

daniella van den akker zei

Egypte heeft zelf tekorten, ze schijnen hier zelf niet aan betalingsvoorwaarden te kunnen voldoen, denk je niet dat het probleem daar ligt? lagen er geen schepen bij Cyprus die niet wilden lossen in Egypte een paar weken geleden, het heeft niet in de kranten gestaan hier (voor zover ik weet) wat de werkelijke oorzaken waren en zijn van de tekorten hier bij de benzinepompen. groet, Daniella Cairo

Abu Pessoptimist zei

Daniella, daar had ik dus nog niet aan gedacht. Lijkt een voor de hand liggende reden.

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...