vrijdag 10 september 2010

Gideon Levy, rebel with a cause

 Gideon Levy, journalist van Haaretz en bekend om zijn anti-chauvinistische en duifachtige opvattingen, wordt lang geïnterviewd op The New Left Project. Hieronder een klein voorproefje. Op mijn Pessoptimist zusterblog (klik in de rechterkolom bovenaan om te switchen) staat een langer stuk (maar wel in het Engels), plus een verwijzing naar het origineel. Levy's opvattingen over zionisme, de eenstaats- of tweestatenoplossing en de labbekakkige houding van wat zich links noemt in Israel, ik kan het alleen maar met de grootst mogelijke instemming citeren.
   
Interviewster:  Ik heb een verandering in uw schrijven opgemerkt, dat qua kritisch gehalte steeds radicaler lijkt te zijn geworden (...). 
Levy: 'Het is geen verandering, het is een proces.' Ik ben over de jaren steeds radicaler geworden als een contrast tot de tegenovergestelde richting van de hele maatschappij - hoe meer Israel nationalistisch wordt, hoe meer  de regering gewelddadig en aggressief wordt, zoals in 'Cast Lead', zoals in de Tweede Libanese Oorlog, zoals met de Flotilla, al die ontwikkelingen duwden me duidelijk naar een veel radicalere positie. (..) Dus ja, ik wordt steeds radicaler, maar je kan er niet een vinger op leggen en zeggen op een dag werd ik radicaal. Het is een proces dat nog doorgaat. '
Zou u het label antizionist acceptabel vinden om uw gezichtspunten te karakteriseren?
Het hangt er vanaf wat zionisme is. Want het is een vloeibaar concept - wie kan definiëren wat zionisme is?
Als het het recht betekent van Joden om een staat te hebben, ben ik zionist. Als zionisme bezetting betekent ben ik een antizionist. Dus ik weet nooit wat wat voor antwoord ik moet geven op deze vraag. Als zionisme betekent een Joodse staat ten koste van een democratische staat, dan ben ik een antizionist, want ik geloof echt dat deze definities tegengesteld zijn - ‘Joods’ and ‘democratisch’. Wat mij betreft behoort Israel een democratische staat te zijn.'

Geen opmerkingen:

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...