zondag 25 april 2010

Exit kandidaat-Kamerlid Markuszower

"Heden heb ik besloten mij terug te trekken als kandidaat-Kamerlid voor de Partij voor de Vrijheid." Dat meldde gisteren Gidi Markuszower, nummer vijf op de lijst van de PVV voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer.
"De afgelopen twee weken heb ik mogen ervaren wat het betekent om continu onder een negatief vergrootglas te liggen. Ik voel mij in een dergelijke positie niet senang en wens niet op die manier de komende vier jaar door het leven te gaan. De PVV blijf ik voluit steunen en ik ben ervan overtuigd dat de partij op 9 juni een klinkende verkiezingszege zal behalen."

Weet iemand wat een negatief vergrootglas voor een ding is? Misschien bedoelt hij dat hij in negatieve zin onder een vergrootglas heeft gelegen? Maar los van deze - een beetje flauwe? - opmerking, denk ik dat druk vanuit de Joodse gemeenschap een belangrijke, zoniet doorslaggevende rol heeft gespeeld. Het was op zijn  minst opvallend dat hij - direct nadat dat mailtje was uitgelekt over dat hij een cherem (levenslange ban) wilde voor mensen die het met Goldstone eens waren- uit de kerkeraad van de NIHS verdween. Het leek me een prachtige smoes om iemand te lozen die door op de PVV lijst te staan té controversieel is geworden voor een officiële positie binnen de NIHS. En in een Joodse gemeenschap waar voor- en tegenstanders van Wilders uiterst scherp tegenover elkaar staan, was zijn kandidatuur op de lijst van Wilders zo controversieel als maar mogelijk was. Hoe dan ook - goed dat hij kandidaat af is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik was vanmiddag bij een bijeenkomst ergens in Nederland voor een goed doel in Israel, waar werkelijk wel twintig grappen over Gidi M. werden gemaakt. Hij is op dit moment letterlijk de risee van de Joodse gemeenschap. Gidi is ongevaarlijk geworden, door niet langer kandidaat te zijn is hij in een keer weg.
Dat is ergens jammer, want Gidi is niet de enige Wilders-aanhanger. Door zijn vertrek wordt de discussie over hoe de gemeenschap zich verhoudt tot Wilders, Nederland en in laatste instantie ook Israel, weer op de lange baan geschoven.

Abu Pessoptimist zei

We kunnen die discussie best nog wel voeren. CIDI-medewerker Kortenoeven staat nog steeds wél op de PVV-lijst. En hij is weliswaar niet Joods, maar het CIDI is wel een afgeleide van Joods Nederland, met afgevaardigden van de joodse kerkgenootschappen in het bestuur. Nog discussiestof genoeg, lijkt me.

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...